Taksiyrittäjä Tmi E. Isopahkalan taksi on Toyota Camry Hybrid 2020.

Ryhdyin taksinkuljettajaksi ja taksiyrittäjäksi

Päätin ryhtyä osa-aikaiseksi taksinkuljettaksi Boltille ja Uberille.

Bolt ja Uber ovat periaatteessa ihan tavallisia takseja eli ajamiseen tarvitaan taksinkuljettajan lupa ja taksiliikennelupa.

Taksiauto

Ostin taksiautoksi yritykseni Tmi E. Isopahkala nimiin Toyota Camry Hybridin, vuosimalli 2020, ajettu 218 000 km. Valitsin tietysti auton, jonka hintaan sisältyi arvonlisävero.

Kävin aluksi koeajamassa Toyota Corolla Hybridin farmarina ja sedanina, mutta Camry oli ihan eri luokkaa, joten valinta oli selvä.

Taksinkuljettajan ajolupa

Taksinkuljettajan ajolupaa varten ei tarvinnut käydä mitään kurssia.

Uberin sivuilla kerrottiin, että heiltä saa harjoittelumateriaalia taksinkuljettajan koetta varten, mutta se tieto oli vanhentunutta, enää niitä ei ole tarjolla.

Luin kirjastosta lainaamani Taksinkuljettajan oppaan koetta varten. Lisäksi tarvittiin lääkärintodistus.

ma 11.3.2024 taksinkuljettajan koe, 120 e
ti 12.3 lääkärintodistus, 90,50 e
to 14.3 taksinkuljettajan luvan haku 50 e
ti 19.3 taksinkuljettajan lupa näkyi Trafissa
pe 22.3 taksinkuljettajan lupakortti saapui postitse

Taksinkuljettajan lupa tuli siis maksamaan 260,50 euroa, ja se on voimassa 5 vuotta, jonka jälkeen se pitää uusia.

Taksinkuljettajan luvan käsittelyajaksi on Trafin sivuilla mainittu 3 viikkoa, mutta ainakin tällä hetkellä käsittely on selvästi nopeampaa.

Sain taksinkuljettajan kokeesta 48/50 pistettä.

Taksiliikennelupa

la 16.3.2024 taksiyrittäjäkurssi eli taksiliikenteen yrittäjäkoulutus 7 t
su 17.3 taksiyrittäjäkurssi 7 t
su 17.3 lähetin ennakoidusti taksiliikennelupahakemuksen, 220 e
la 23.3 taksiyrittäjäkurssi 7 t, 21 t kestäneen kurssin hinta 599 e + alv
la 23.3 taksiyrittäjäkoe, hinta 130 e + alv
ke 27.3 taksiliikennelupa myönnetty, näkyy Trafin sivuilla
ke 3.4 taksiliikennelupa saapui postitse

Taksiliikennelupa tuli siis maksamaan 949 euroa. Taksinkuljettajan lupa ja taksiliikennelupa tulivat maksamaan yhteensä 1209,50 euroa.

Taksiliikennelupa on voimassa 10 vuotta. Säilyttääkseen luvan voimassa pitää maksaa vuosittain 120 euron tarkistusmaksu.

Trafin sivuilla kerrotaan, että taksiliikennelupa saapuu noin kolmen viikon kuluttua hakemisesta, mutta käytännössä sen saa tällä hetkellä paljon nopeammin.

Taksiyrittäjäkurssilla kerrottiin, että kaupparekisteriin pitää lisätä toimialaksi taksiliikenne, koska kyse on luvanvaraisesta toiminnasta. Tarkistin tämän Trafin lupapalveluiden neuvonnasta eikä toimialamerkintää vaadittu, Y-tunnus riitti.

Sain taksiyrittäjäkokeesta 49/50 pistettä.

Kuljettajaksi Uberille

Uber on yhdysvaltalainen kuljetuspalveluyritys, joka Wikipedian mukaan toimii 70 maassa ja 10 500 kaupungissa. Sillä on 150 miljooona kuukausikäyttäjää ja 6 miljoonaa kuljettajaa ja kuriiria.

Jotta pääsee kuljettajaksi Uberille, pitää lähettää Uberille seuraavat kuvat:

  • taksinkuljettajan ajolupa
  • taksiliikennelupa, alkuperäisestä kuva, kuvakaappaus Trafin sivuilta ei kelvannut
  • taksiauton rekisteriote, rekisteröity luvanvaraiseen käyttöön, alle 10 v, Uberin hyväksymä automalli
  • ajokortti
  • kaupparekisteriote eli toiminimikin on oltava kaupparekisterissä
  • kuva auton edestä mukaan lukien taksikupu
  • kuva auton sisältä takapenkistä
  • kuva kuljettajasta, otetaan puhelimella

Lisäksi piti käydä läpi virtuaalinen esittelyistunto ja tietysti hyväksyä käyttöehdot.

Camry kelpaa Uberilla tavallisen eli UberX:n lisäksi astetta parempaan luokkaan eli Comfortiin. Se tarkoittaa autoja, joissa on tavallista suurempi jalkatila, ja kyyti maksaa sen myötä hieman enemmän.

Ajan Uberilla molempia eli UberX:ää ja Comfortia, enemmän kyydeistä on UberX:ää.

Uberin ajoneuvo- ja kategoriavaatimukset Suomessa

Käsittelyajaksi Uberin sivuilla mainittiin noin 1-3 arkipäivää. Käytännössä käsittelyaika oli pari tuntia siitä kun 3.4.2024 lähetin viimeisen liitteen eli kuvan taksiliikenneluvasta.

Kuljettajaksi Boltille

Bolt on virolainen kuljetuspalveluyritys, joka toimii 45 maassa ja 500 kaupungissa. Boltilla on 150 miljoonaa asiakasta ja kolme miljoonaa kuljettajaa ja kuriiria.

Boltilla Camry kuuluu tavalliseen luokkaan, Boltin parempien autojen luokkaan ei Toyotalla pääse.

Boltin ajoneuvo- ja kategoriavaatimukset Suomessa

Boltilla vaadittiin pitkälle samat liitteet kuin Uberilla, mutta taksiliikenneluvan todistamiseksi riitti kuvakaappaus Trafin sivuilta.

Tein hakemuksen 28.3.2024, ja käsittelyajaksi oli mainittu 1-2 päivää. Kuljettajatilini aktivoitiin parissa tunnissa.

En päässyt kuitenkaan heti ajamaan, koska taksiliikenneluvan pitää saapua postitse ettei saa ajettaessa sakkoja. Taksissa pitää olla mukana alkuperäinen taksiliikennelupa tai kopio siitä.

Lue myös

Taksinkuljettajaksi ja taksiyrittäjäksi | Matkapuhelinfoorumin blogi

Kerron Matkapuhelinfoorumin blogissa miten Bolt- ja Uber-taksin ajaminen on alkanut ja vastaan taksiautoilua koskeviin kysymyksiin.


Comments

Yksi vastaus artikkeliin “Ryhdyin taksinkuljettajaksi ja taksiyrittäjäksi”

  1. […] Reissuesa.fi | Ryhdyin taksinkuljettajaksi ja taksiyrittäjäksi […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *